játékok

Életút táblajáték

Az Életút játékkal meg tudjuk mutatni az életpálya-tervezés komplexitását. A játékkal új szempontot adunk a tanulóknak/fiataloknak a pályaorientációról való gondolkodáshoz, mivel az életpálya-tervezés távlati elemeire nézhetünk rá. Megmutathatjuk a „teljes képet”, bemutathatjuk, hogy nem érdemes az iskolaválasztásra szűkíteni a döntési szituáció értelmezését. A játék során láthatóvá válik, hogyan ágyazódik be a tanuló/munkavállaló szerepünk a többi életszerepünk közé, és ezeket figyelembe véve tudunk a tervezésre, a folyamatra ránézni. Figyelembe vehető a szociokulturális sajátosságokból adódó szerep- preferencia is.   Hogyan használjuk? A variáció – TERVEZÉS
  • Mindenkinek kiosztjuk az életút táblát, amelyen életszerepek és mellettük egy üres karika látható.
  • Megkérjük a résztvevőket, hogy a mágneses lapokkal írják be az üres karikákba, hogy milyen életkorukban képzelik el az ábrázolt szerepek fókuszba kerülését (a rajzok engedik, hogy különbözőképpen értelmezzék azokat, ez fontos).
  • Megbeszéljük az eredményeket:
    • Hogyan értelmezik az egyes rajzokat, milyen életszerepet képzeltek el hozzá?
    • Mit kell tenniük, hogy a kijelölt életkorra ezeket elérjék? Mi az ő aktivitásuk, felelősségük, lehetőségük ebben?
    • Ki tud segíteni ezek elérésében? (szociális atom)
    • Milyen módon tervezhető ebben a folyamatban a tanulásuk?
  • A válaszokat és – ha csoportban dolgozunk, akkor a többiek gondolataiból nyert tanulságokat –írják le a csoporttagok.
  B variáció – ÉRTÉKORIENTÁCIÓ
  • A táblák kiosztása után az üres karikákba a szerepek fontossági sorrendjét jelöljék a mágneses lapok segítségével.
  • Megbeszélés:
    • Indokolják a sorrendjüket, és közben mutassák be, hogyan értelmezik, miként gondolkodnak az adott életszerepekről, milyen jelentősége van az életükben?
    • A három legfontosabb életszerep érvényesülése érdekében hogyan tervezhetik a tanulmányaikat, munkavállalásukat? (mennyi ideig, milyen munkamódban stb.)
  Hol tudjuk használni? Az Életút játék jól használható az egyéni és csoportos tanácsadási folyamatban, a folyamat elején. Ez alapján az életkornak megfelelő szakmai fejlődési feladathoz kapcsolódó elemekkel foglalkozhatunk részletesebben.   Használhatjuk nagy térben, ahol rövid találkozásra/interakcióra van csak lehetőség. Itt a B variáció relevánsabb. Az életpálya-tervezési szempontok komplexitásának hangsúlyozása fontos.   Ajánlott életkor: 14-99 év között.

Similar Posts