Életút táblajáték
Az Életút játékkal meg tudjuk mutatni az életpálya-tervezés komplexitását. A játékkal új szempontot adunk a tanulóknak/fiataloknak a pályaorientációról való gondolkodáshoz, mivel az életpálya-tervezés távlati elemeire nézhetünk rá. Megmutathatjuk a „teljes képet”, bemutathatjuk, hogy nem érdemes az iskolaválasztásra szűkíteni a döntési szituáció értelmezését.
A játék során láthatóvá válik, hogyan ágyazódik be a tanuló/munkavállaló szerepünk a többi életszerepünk közé, és ezeket figyelembe véve tudunk a tervezésre, a folyamatra ránézni. Figyelembe vehető a szociokulturális sajátosságokból adódó szerep- preferencia is.
Hogyan használjuk?
A variáció – TERVEZÉS
- Mindenkinek kiosztjuk az életút táblát, amelyen életszerepek és mellettük egy üres karika látható.
- Megkérjük a résztvevőket, hogy a mágneses lapokkal írják be az üres karikákba, hogy milyen életkorukban képzelik el az ábrázolt szerepek fókuszba kerülését (a rajzok engedik, hogy különbözőképpen értelmezzék azokat, ez fontos).
- Megbeszéljük az eredményeket:
- Hogyan értelmezik az egyes rajzokat, milyen életszerepet képzeltek el hozzá?
- Mit kell tenniük, hogy a kijelölt életkorra ezeket elérjék? Mi az ő aktivitásuk, felelősségük, lehetőségük ebben?
- Ki tud segíteni ezek elérésében? (szociális atom)
- Milyen módon tervezhető ebben a folyamatban a tanulásuk?
- A válaszokat és – ha csoportban dolgozunk, akkor a többiek gondolataiból nyert tanulságokat –írják le a csoporttagok.
- A táblák kiosztása után az üres karikákba a szerepek fontossági sorrendjét jelöljék a mágneses lapok segítségével.
- Megbeszélés:
- Indokolják a sorrendjüket, és közben mutassák be, hogyan értelmezik, miként gondolkodnak az adott életszerepekről, milyen jelentősége van az életükben?
- A három legfontosabb életszerep érvényesülése érdekében hogyan tervezhetik a tanulmányaikat, munkavállalásukat? (mennyi ideig, milyen munkamódban stb.)