blog

Tapasztalatok a Nexus kártya használata során

   
  1. A kártya művészien festi le az emberi viszonyokat, a szerepeinket. Nagyon tág teret enged arra, hogy mindenki megtalálja a saját kérdését. 
Szakmai workshop – a pedagógiai szakszolgálat munkatársainak a Nexus kártya használatának bemutatása Egy szakmai műhelyen mutattuk be a Nexus kártyát. Ki lehetett próbálni, kézbe lehetett venni, kiscsoportokban megbeszélhették a résztvevők, számukra milyen élmény róluk gondolkodni, illetve a munkájuk során mire használhatnák. A szünetben az egyik pszichológus kolléga odajött azt mondta: „Nem tudom ki készítette ezeket a képeket, de az biztos, nagy tudás, hihetetlen érzelmi mélység és spiritualitás lehet benne.”  
  1. A kártya alkalmas arra, hogy a kliens vagy csoport kitudjon fejezni olyan viszonyokat, érzelmeket, amelyekről nem is gondolta, hogy elakadást okoz. Az adott viszony természetesnek tűnik számára.
Életúttervezés szeminárium – felsőoktatási szociális képzés A szemináriumi csoportban a családról gondolkodtunk. Első körben a drámapedagógia eszközeivel dolgoztunk. Állóképben raktuk ki a családot. Kiscsoportoknak kellett megfogalmazni, és állóképbe vagy szoborcsoportban kifejezni, hogy számukra mi a család. Minden kiscsoport egy „ideális családot” jelenített meg: apa, anya, gyerekek, körben állva, vagy átölelve egymást. Persze ez a kép is bőven ad megbeszélni valót. A kör nagyon befelé néz, az ölelés egyben gátlás is lehet stb. A családot második körben a Nexus kártya segítségével beszéltük tovább. Minden kiscsoport húzott 4 kártyát, amiből egy történetet írtak meg. A történetekben megjelent a válás, a bizalom vesztés, értelmezésre került a különélő szülő helyzete, és a vele való viszony. A család jelensége sokszínűbbé vált, több érzelmet mozgósított a beszélgetés, segített megérteni azt is, hogy minden családtípus normális. Kiderült, hogy azért jelenítették meg dramatikusan az „ideális családot”, mert úgy vélték, hogy ilyennek kellene lennie, és a saját családjuk kríziseit, diszfunkciós elemeit úgy élték meg, hogy az csak velük történik meg. Mindenkinek „Ideális családja” van rajtuk kívül, és ők akkor járnak el jól, ha az „ideális családra” törekednek a saját életükben is. A kártyával a megértés, megbocsájtás, a különböző családtípusban a szerepek, a hibázás lehetősége, a a különböző családtípusokban megélt élmények adta lehetőségek (amelyek sokszor csak akadályként definiálódnak) megbeszélésre kerülhetett. Ez sajátélményben segített a hallgatóknak a saját helyüket, viszonyaikat megérteni, sőt a párkapcsolati mintázataikat is. Természetesen a szociális képzésben az is fontos, hogy a kliensek élethelyzetével is képesek legyenek elfogadóan foglalkozni.
  1. A kártya alkalmas arra, hogy érzelmeket hívjon elő, katalizálja a beszélgetést egyénekkel, vagy csoportokkal egyaránt.
Szakmai workshop – a pedagógiai szakszolgálat munkatársainak a Nexus kártya használatának bemutatása Egy work shop, szakmai műhely megtartására kértek fel bennünket, ahol a Nexus kártya bemutatása volt a feladatuk. Borsod Megyei pedagógiai szakszolgálatokból többnyire pszichológusok voltak jelen. A kártya elméleti hátterének bemutatása után sajátélményű munkát terveztünk. Önként jelentkezők akvárium helyzetben húztak 4 kártyát, amiből összeállítottak egy történetet. A történet a hat résztvevő aktuális élethelyzetéből rakódott össze. Minden képnek olyan jelentése lett, ami adott életszakaszban a tagoknak jelentett valamit és olyan történet kerekedett ki belőlük, amely mindenki számára megoldást, vagy megértést, vagy egyszerűen csak rádöbbenést okozott. Kb. 25 perc után az egyik tag felnézett, szétnézett a teremben, és azt mondta. „Úristen, én észre sem vettem, hogy 40-en néznek bennünket, én meg ilyen mély dolgokról beszélek.”
  1. A kártya alkalmas arra, hogy konfliktusos viszonyokat értelmezzen, segít a megoldás megtalálásában.
Családi beszélgetés  Nexus- életszerepek kártyáival dolgoztunk egy roma anya-lánya kapcsolatban. Kihúztunk 3 kártyát és ezekből egy szituációt, történetet írtunk le, aztán ennek a történetnek a rájuk vonatkozó valóságát beszéltük át. Volt szó a munka öröméről, a hétköznapok keserves nehézségeiről, azokról a családi problémákról, amelyekkel nehezen küzdenek meg, mert úgy érzik, nem mi tehetnek róla. Vagyis nincs hatalmunkban megoldani sem azokat.  Az egyik kártya kapcsán megfogalmazott gondolat különösen megtalált engem, tanulságos volt mindannyiunk számára. A síró férfi, akinek könnyei tóvá duzzadnak. „A tehetetlenség érzése, a nézeteltérések nyílt megbeszélésének elodázása elzárja az utat a boldog együttélés, elégedett otthoni légkör megteremtését. Utat kell nyitni a konfliktusoknak, hogy elfolyjanak, és ne duzzadjanak fel az életünk felett tóvá, tengerré.”   Ez egy roma asszony és éppen terhes lánya mondatai, akik úgy jöttek el a foglalkozásra, hogy össze voltak veszve, három napja alig beszéltek egymással. 
  1. A kártya alkalmas arra, hogy olyan emberek, akik nehezen fejezik ki magukat verbálisan, megtalálják a megfelelő módot önmaguk kifejezésére.
Esetmunka – gyógypedagógus afáziás beteggel A kliens egy agyvérzés következtében lett afáziás. Nehezen beszélt, és nagyon erősen beépült az identitásába a betegsége. Többnyire levert és önmagát egy tehetetlen embernek látta. A kártya olyan történeteket hívott elő az emlékezetéből, amelyeket rég elfelejtett. Felidézte, hogy volt fiatal, szerelmes, volt szakmája, amit szeretett. Ezeket az emlékeket és a hozzájuk kötött érzelmeket felidézve az úr újra szélesebb spektrumon tudta látni önmagát, olyannak, akinek van története, vannak szerettei, vannak kompetenciái.
  1. A kártya alkalmas arra, hogy családi társasjátékként használjuk
Közösen társasozás otthon a három generáció, én a nagynéni, nagymama, anya és gyerek. Hogyan gondolkodhatunk a gyerek helyzetéről a világban? Érdekes volt azt látni, hogy hogyan élik meg a gyermek helyzetét, szerepét a különböző generációk. Mennyire szbad vagy korlátozott a gondolkodás a az geyes idősuakban. a kamasz gyerek is felszabadultan tudja megfogalmazni a maga gondolatait a saját helyzetére vonatkozóan. A látszólag messze lévő vélemányek, álláspontok közeledtek. Azt gondoltuk, hogy mennyire nagy a szakadék köztünk, arról kiderült, hogy nincs.   A kamaszok, a szüleik történetéből megismerhetnek olyan részeket amelyek jó stratégiák. Pl. a hatalommal szembeni humoros vicces de bátor és összetartó megoldás, a fotót ragasztottunk az igazgató fejére.

Similar Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük